6Omezení výjimek ve zdanění neřestí
Konzumace tabáku, alkoholu a cukru stojí českou společnost přes 145 mld. Kč každý rok. Náklady neseme všichni. Omezit bychom je mohli spotřebními daněmi, které výzkumy řadí mezi nejúčinnější nástroje boje proti rizikovému chování. Jejich hodnota časem klesá a můžeme je nastavit lépe tak, aby motivovaly výrobce ke snižování rizikovosti svých výrobků a spotřebitele k volbě méně škodlivých alternativ. Vybereme ročně o 20 miliard Kč víc, zároveň to přispěje k většímu zdraví populace.
To nejdůležitější
- Češi a Češky jsou evropskými rekordmany v pití alkoholu, hojně kouří a pijí slazené nápoje.
- Riziková konzumace stojí společnost ročně přes 145 mld. Kč ročně.
- Náklady ve zdravotnictví či na snížené produktivitě platíme my všichni. Na spotřebních daních z neřestí však vybíráme jen část společenských nákladů.
- Náklady na zdraví a produktivitě můžeme snížit a zároveň vybírat víc peněz.
- Musíme ale lépe nastavit spotřební daně. Dnes jejich reálná hodnota klesá v čase, u tichého vína a slazených nápojů daň úplně chybí.
- Reforma PAQ pomůže k zdravější populaci, zároveň přinese rozpočtu až 20 mld. Kč ročně navíc.
- Peníze navíc může stát využít na snížení daní z práce či podporu prevence.
Jaké řešení pro neřesti byste zvolili ve své vlastní reformě?
Zajímá vás omezení výjimek ve zdanění neřestí detailněji?
Taky můžete jít v průvodci dál
Jdu na 7. část návrhuProblém: Riziková konzumace je nákladná
Češi a Češky jsou evropskými rekordmany v pití alkoholu, hojně kouří a pijí slazené nápoje. Rizikově pije alkohol téměř pětina populace, patříme mezi unijní země s největšími problémy s nadváhou a zároveň oblibou ve slazených nápojích, okolo 16–24 % z nás denně kouří.
Alkohol a kouření mají obrovské náklady pro celou společnost. Alkohol se prokazatelně pojí s řadou závažných nemocí a nižší schopností pracovat. Pití také vede k rizikovějšímu chování, nehodovosti a zvýšené agresivitě. Celkově tyto dvě závislosti mají společenské náklady okolo 115,5 miliard (64,3 mld. Kč kouření a 50,7 mld. Kč alkohol). Konzumace sladkého pak zhoršuje riziko cukrovky a přispívá k nadváze, kterou trpí více než 60 % Čechů a Češek.
Tyto náklady neseme všichni, a proto je v zájmu státu rizikovou konzumaci alkoholu a dalších látek regulovat.
Řešení: Lepší spotřební daně
Mezi nejúčinnější nástroje patří cenotvorba, jak ukazuje nespočet studií. Za nejlepší jsou považovány spotřební daně, které však jsou v Česku většinou špatně nastavené. Jejich výši máme zakotvenou v zákoně nominální (číselnou) částkou. To ale vede k tomu, že jejich reálná hodnota v čase klesá. Ceny i mzdy dlouhodobě rostou, spotřební daně nikoliv. Spotřební daň na pivo byla například naposledy zvýšena v roce 2010. Proto se u nás alkohol stává dlouhodobě cenově dostupnější.
Jak fungují spotřební daně
Výše spotřební daně je typicky určena dle obsahu škodlivé látky v produktu. Zdraží proto víc lahve s vysokým podílem alkoholu či cukru, čímž motivují k hledání alternativ. V tom se spotřební daně liší od daně z přidané hodnoty (DPH), která zdražuje bez ohledu na podíl škodlivé látky. Spotřební daň tak motivuje spotřebitele k nižší konzumaci a výrobce k produkci alternativ s nižším obsahem škodlivé látky.
Některé potenciálně škodlivé zboží spotřební daň úplně postrádá. Chybí u tichého vína a slazených nápojů. To znamená, že stejně nebezpečný alkohol ve víně daňově zvýhodňujeme oproti alkoholu v jiných nápojích.
Konkrétní návrhy
- Automaticky valorizovat nejlépe všechny spotřební daně – například ve Francii je každoročně navyšována spotřební daň na alkohol, aby její výše odpovídala růstu inflace v předešlém období. Kromě indexace spotřební daně na alkohol už od roku 2008 se automatické valorizování ve Francii v posledních letech zavedlo i na pohonné hmoty, elektřinu a tabák. Rizikové produkty se proto nestávají postupně cenově dostupnější.
- Zrušit výjimku pro tiché víno – výjimka pro tiché víno s argumentem ochrany českých a moravských vinařů nedává moc smysl, protože 75 % u nás konzumovaného vína pochází z dovozu. Mezi zeměmi EU, které víno nedaní, je Česko zemí s nejvyšším podílem dováženého vína. Z daňové výhody tak profitují především zahraniční vinaři.
- Lépe navázat spotřební daň na pivo na podíl alkoholu v pivu – Spotřební daň máme navázanou na takzvanou stupňovitost, 10° pivo však může mít koncentraci alkoholu v rozmezí 3,5–4,5 %. Nedává smysl, aby všechna 10° piva měla stejnou výši spotřební daně nehledě na koncentraci zdraví škodlivé látky.
- Daňové zatížení jednotlivých tabákových a nikotinových produktů by mělo reflektovat jejich rozdílnou zdravotní rizikovost. Cenotvorba by měla aktivně podporovat přechod kuřáků na méně škodlivé alternativy (např. na elektronické cigarety a zahřívaný tabák) jako součást strategie snižování zdravotních škod spojených s tabákem.
- Zavést spotřební daň na slazené nápoje – daň závislá na koncentraci sladidel v nápoji vytváří silnou motivaci pro výrobce snižovat koncentraci sladidel. Daň je dnes zavedena v 12 ze 27 zemí Evropské unie, mimo jiné na Slovensku a v Polsku. Zkušenost ze Spojeného království ukazuje, že celkové množství spotřebovaného cukru v nápojích po jejím zavedení klesne.
Na co je třeba při reformě myslet
- Přeshraniční prodej: Měli bychom zohledňovat zohledňovat výši cen v okolních zemích. Platí to zejména pro cigarety, méně pro víno či slazené nápoje, které nejsou tak častým důvodem pro nákupy u sousedů.
- Spotřební daň na slazené nápoje musí být velmi dobře nastavena, aby fungovala. Výše daně musí odpovídat koncentraci sladidel v nápojích, aby motivovala k přechodu ke zdravějším variantám.
- Výběr spotřebních daní je dobré investovat do dalších politik boje proti rizikové konzumaci. Daně samotné nepředstavují všespásné řešení.
Dopady: Zdravější populace, úspora nákladů a výběr na daních
Lepší spotřební daně by pomohly snížit rizikovou konzumaci látek jako je tabák, alkohol či cukr. To by přispělo ke zdravější, produktivnější populaci a tedy i snížení společenských nákladů spojených s rizikovými látkami.
Za druhé by to mohlo přinést až 20 mld. Kč ročně navíc do rozpočtu (18 mld. Kč po zahrnutí kompenzace pro důchodce a pečující). Uspořené a vybrané peníze může stát využít ke snížení jiných daní či výdajům do zdravotní prevence či dalších oblastí důležitých pro prosperitu společnosti.
Zdravější společnost má větší potenciál i pro ekonomický růst. Možnost zvýšení ekonomického růstu díky zdravější a tedy produktivnější pracovní síle je obzvláště důležitá pro Česko v dnešní situaci nedostatku zaměstnanců a stárnoucího obyvatelstva.
V neposlední řadě můžeme očekávat i další pozitivní dopady. Snížení konzumace alkoholu může snížit riziko domácího násilí, rozpadu rodin i násilí na dětech.
Moje reforma
Jaké řešení pro neřesti byste zvolili ve své vlastní reformě?
Další změna? Systematické zdanění spotřeby
Jdu na 7. část návrhuStudie
Zajímá Vás tato část návrhu ve větším detailu? Popisujeme v kapitole 3 studie k celkové reformě. Stahujte jako PDF.