3Motivace k firemním investicím
Firemní investice – ať už do vývoje nebo strojů – jsou důležitou ingrediencí pro větší inovativnost a rozvoj české ekonomiky. Daňový systém může firmy motivovat k produktivním investicím například skrze rychlejší daňové odpisování vybraného majetku případně ještě lepšími odpočty na výzkum a vývoj.
To nejdůležitější
Ujíždí nám vlak
Česká ekonomika pokulhává v inovativnosti. Stojí na relativně vysoké energetické náročnosti. Malé firmy se potýkají s překážkami a nerovnými podmínkami.
Potřebujeme motivovat firmy ke smysluplným investicím a zajistit férovější podmínky.
Řešení existují
- Jedním z dobrých nástrojů mohou být rychlejší daňové odpisy majetku.
- Motivují firmy k vyšším investicím do strojů či snižování energetické náročnosti.
- Náklad 12,6 mld. Kč ročně by vedl k novým investicím odpovídajícím téměř 0,5 % HDP.
Můžeme zlepšit i odpočty na výzkum a vývoj.
- Aby lépe sloužily i malým a středním podnikům, navrhujeme pro ně, pokud odpočty nevyčerpají, daňový bonus.
Řešit musíme i daňové ráje
- Stojí nás desítky miliard ročně na ušlých daních.
- Vytváří velmi neférové podmínky pro firmy.
- Menší podniky nesou výrazně vyšší daňovou zátěž než velké nadnárodní firmy, které kvůli nedokonalostem v daňových systémech unikají zdanění až u 40 % svých zisků.
- Česko potřebuje zastávat razantní postoj v mezinárodním řešení – a zaměřit se na svou schopnost identifikace nekalých praktik.
Jaké řešení pro firemní investice byste zvolili ve své vlastní reformě?
Zajímá vás daňová podpora firemních investic detailněji?
Taky můžete jít v průvodci dál
Jdu na 4. část návrhuDaňový systém nevytváří ideální prostředí pro inovace a investice
Česko čelí vážné výzvě: ekonomický růst stagnuje, přibližování se k západní Evropě se zastavilo. Stojí za tím i nevyužitý potenciál daňového systému, který by mohl růst a inovace výrazně podpořit. Veřejná podpora firemního výzkumu a vývoje (vč. dotací) v Česku představovala v roce 2023 jen 0,1 % HDP, zatímco v Rakousku, Belgii nebo Nizozemsku dosahovala hodnot nad 0,2 % HDP. Navíc ji čerpají především velké firmy, přestože inovační potenciál nesou do velké míry i menší a především mladé podniky, u kterých je navíc menší riziko přesouvání výsledků výzkumu a vývoje do zahraničí oproti nadnárodním korporacím.
Vysoká energetická náročnost ekonomiky dohromady s vysokými cenami energií inovativnosti taktéž nepomáhá. Rychlejší daňové odpisy investic do snižování energetické a emisní náročnosti by mohly (nejen) s tímto problémem pomoci. Od roku 2024 platí rychlejší odpisy nekoncepčně pouze pro bezemisní vozidla, chybí však podpora na úspornější a produktivní stroje nebo čerpadla a energeticky šetrnou výstavbu a rekonstrukce. Dobře zacílené rychlejší odpisy mohou pomoci i se zvýšením produktivity firem v Česku a motivovat nadnárodní společnosti k investicím, a tím zmírnit odliv zisků.
Podle nejnovějších odhadů je až 40 % globálních zisků velkých nadnárodních společností přesouváno do daňových rájů. To narušuje férovost korporátního daňového systému, znevýhodňuje menší domácí inovativní firmy a vede k nižším daňovým příjmům a k odlivu hodnoty z Česka. Jen na dani z příjmů právnických osob od velkých nadnárodních firem Česko dle odhadů každoročně přichází o 6–11 % výnosů DPPO, tedy až 40 mld. Kč, a to bez započtení ušlých reinvestic.
OECD a G20 představily v roce 2013 tzv. BEPS Action Plan, který stanovil 15 opatření proti erozi daňového základu a přesouvání zisků. Implementace těchto opatření probíhá od roku 2016, dopady na přesouvání zisků však byly zatím jen velmi omezené. Dle vlastních odhadů Centra veřejných financí se ziskovost firem v daňových rájích na jednoho zaměstnance sice mírně snížila a jejich efektivní zdanění vzrostlo, avšak země, kde probíhají reálné výrobní a administrativní činnosti (včetně Česka), z toho neprofitovaly – jejich ziskovost se nezměnila či dokonce snížila a přesuny zisků pokračují, jen v jiné struktuře a do jiných daňových rájů.
Daňový systém motivuje k inovacím a investicím
Navrhované kroky mají jeden společný cíl: podpořit transformaci české ekonomiky směrem k vyšší přidané hodnotě s ohledem na napjaté veřejné rozpočty. Smyslem je motivovat firmy ke smysluplným investicím do technologií, dekarbonizace a výzkumu a vývoje (VaV) – a zároveň zajistit férovější podmínky.
Řešení 1: Rychlejší daňové odpisování vybraných investic
Zavedení rychlejších až okamžitých odpisů lze v podstatě chápat jako bezúročnou půjčku státu firmám skrze daňový systém, které může pomoci:
- zvýšit inovativnost a produktivitu firem,
- rychlejšímu snižování energetické a emisní náročnosti ekonomiky díky včasným a větším investicím soukromého sektoru v této oblasti.
Jak fungují daňové odpisy
Jde o postupné uplatňování pořizovací ceny hmotného a nehmotného majetku do daňově uznatelných nákladů během jeho používání. Slouží k rozložení nákladů na pořízení majetku do více zdaňovacích období podle stanovených odpisových skupin a sazeb. Cílem je zohlednit opotřebení majetku při výpočtu základu daně z příjmů, nikoli stanovit jeho aktuální tržní hodnotu. Různé typy majetku se daňově odepisují podle definovaných skupin v horizontu od dvou let (v případě bezemisního automobilu) do padesáti let (např. v případě budovy hotelu). Pokud bychom dobu daňového odpisování zkrátili oproti současnému nastavení (např. umožnili firmám odepsat vybrané investice v plné výši v prvním roce), motivovali bychom tím firmy k vyšším investicím. Čím dříve firma bude moct daňově odepsat náklad investice, tím menší část z této částky stihne znehodnotit inflace. Navíc pro firmy je preferované mít prostředky dostupné hned, protože je mohou zhodnotit, nebo s nimi jinak operovat ve svém cashflow operovat.
Navrhujeme zavést okamžité odpisování pro stroje a zařízení. V současnosti firmy musí stroje a zařízení odepisovat 3–10 let. Pro stát by zavedení okamžitých odpisů u strojů, zařízení a nehmotného majetku znamenalo dlouhodobý náklad ve formě hodnoty později vybraných daní ve výši zhruba 4,7 mld. Kč ročně (zvyšující se v čase spolu s růstem investic). K tomu je třeba přičíst dočasné náklady - souběh dobíhajících starých odpisů a rychlý nárůst nových odpisů by způsobily dočasný výpadek ve výběru daně z příjmu právnických osob ve výši 16,6 mld. Kč ročně (průměrně v prvních 10 letech, poté je tento náklad nulový).
Nákladnost rychlejšího odpisování by se vyrovnalo zvýšením sazby daně z příjmu právnických osob. Zvýšení sazby z 21 % na 22 % by mohlo přinést zhruba 8,7 mld. Kč ročně. Sazba je u nás i po nedávném zvýšení na 21 % stále konkurenceschopná v rámci zemí OECD. Průměr OECD se držel mezi lety 2018 a 2023 na 24 %. Pro srovnání Spojené království zvýšilo v roce 2023 spolu se zavedením okamžitého odpisování daňovou sazbu o 6 procentních bodů.
Spolu se zvýšením sazby daně by se příjmy veřejného rozpočtu z daně z příjmu právnických osob snížily o 12,6 mld. Kč ročně v prvních deseti letech. Systém by však byl více nakloněn investujícím firmám - odhadujeme nárůst investic o cca 35,7 mld. Kč ročně.
Po vzoru Velké Británie může být ekonomicky velmi smysluplné zavést ještě štědřejší odpisovou politiku (např. rozšířit opatření i na energeticky šetrné budovy) a zároveň zvýšit sazbu o více než 1 p. b.
Řešení 2: Podpora výzkumu a vývoje v menších domácích firmách skrze daňový bonus za výzkum
Je potřeba zaměřit pozornost na rozvoj výzkumu a vývoje domácích firem. Kromě aktuální podpory výzkumu a vývoje primárně ve velkých firmách (skrze daňové odpočty i přímé dotace) se zaměřme i na menší domácí firmy, které mohou být nositeli inovativnosti a ziskovosti české ekonomiky a u kterých není riziko přesunu vlastnictví patentů do zahraničí tak vysoké jako u velkých korporací. Letošní změny zákona a novelizace jdou dobrým směrem, měly by však jít dál ve zvýšení atraktivnosti odpočtů pro menší a mladé firmy.
Doporučujeme nastavit daňové odpočty na výzkum a vývoj tak, aby mohly jít do daňového bonusu. Zavedení daňového bonusu v Česku po vzoru řady zemí OECD by bylo motivující pro menší inovující firmy, které jsou na začátku svého podnikání často v daňové ztrátě a které čekají na návratnost svých investic do výzkumu a inovací často roky. Výzkumy přitom ukazují, že právě u těchto firem je veřejná podpora pro VaV nejefektivnější. Kromě ekonomické atraktivity je dále nezbytné pro firmy zlepšovat proces uznávání projektů.
Řešení 3: Efektivnější potírání přesunů zisků do daňových rájů
Přesuny zisků do daňových rájů (vč. několika zemí v Evropě) jsou komplexní mezinárodní problém. Česko v něm však může zastávat silné postoje a razantně proaktivně podporovat další koordinovaný mezinárodní postup, například při zefektivňování pravidel globální minimální daně (GMT). Je v zájmu Česka – a v zájmu většiny zemí světa – o to usilovat. Vedle toho může Česko dále usilovat o efektivní identifikaci konkrétních případů nekalých praktik.
Moje reforma
Jaké řešení pro firemní investice byste zvolili ve své vlastní reformě?
Další změna? Zdanění nemovitostí motivující pronajímat a stavět
Jdu na 4. část návrhuStudie
Zajímá Vás tato část návrhu ve větším detailu? Popisujeme v kapitole 5 studie k celkové reformě. Stahujte jako PDF.