3Motivace k firemním investicím

Firemní investice – ať už do vývoje nebo strojů – jsou důležitou ingrediencí pro větší inovativnost a rozvoj české ekonomiky. Daňový systém může firmy motivovat k produktivním investicím například skrze rychlejší daňové odpisování vybraného majetku případně ještě lepšími odpočty na výzkum a vývoj.

To nejdůležitější

Ujíždí nám vlak

Česká ekonomika pokulhává v inovativnosti. Stojí na relativně vysoké energetické náročnosti. Malé firmy se potýkají s překážkami a nerovnými podmínkami.

Potřebujeme motivovat firmy ke smysluplným investicím a zajistit férovější podmínky.

Ilustrace

Řešení existují

  • Jedním z dobrých nástrojů mohou být rychlejší daňové odpisy majetku.
  • Motivují firmy k vyšším investicím do strojů či snižování energetické náročnosti.
  • Náklad 12,6 mld. Kč ročně by vedl k novým investicím odpovídajícím téměř 0,5 % HDP.

Můžeme zlepšit i odpočty na výzkum a vývoj.

  • Aby lépe sloužily i malým a středním podnikům, navrhujeme pro ně, pokud odpočty nevyčerpají, daňový bonus.

Řešit musíme i daňové ráje

  • Stojí nás desítky miliard ročně na ušlých daních.
  • Vytváří velmi neférové podmínky pro firmy.
Ilustrace
  • Menší podniky nesou výrazně vyšší daňovou zátěž než velké nadnárodní firmy, které kvůli nedokonalostem v daňových systémech unikají zdanění až u 40 % svých zisků.
  • Česko potřebuje zastávat razantní postoj v mezinárodním řešení – a zaměřit se na svou schopnost identifikace nekalých praktik.
Ilustrace

Jaké řešení pro firemní investice byste zvolili ve své vlastní reformě?

Co každé řešení obnáší se zobrazí po kliknutí

Zajímá vás daňová podpora firemních investic detailněji?

Taky můžete jít v průvodci dál

Jdu na 4. část návrhu

Daňový systém nevytváří ideální prostředí pro inovace a investice

Česko čelí vážné výzvě: ekonomický růst stagnuje, přibližování se k západní Evropě se zastavilo. Stojí za tím i nevyužitý potenciál daňového systému, který by mohl růst a inovace výrazně podpořit. Veřejná podpora firemního výzkumu a vývoje (vč. dotací) v Česku představovala v roce 2023 jen 0,1 % HDP, zatímco v Rakousku, Belgii nebo Nizozemsku dosahovala hodnot nad 0,2 % HDP. Navíc ji čerpají především velké firmy, přestože inovační potenciál nesou do velké míry i menší a především mladé podniky, u kterých je navíc menší riziko přesouvání výsledků výzkumu a vývoje do zahraničí oproti nadnárodním korporacím.

Graf: Veřejná podpora vědy a výzkumu ve firmách je v Česku podprůměrná

Vysoká energetická náročnost ekonomiky dohromady s vysokými cenami energií inovativnosti taktéž nepomáhá. Rychlejší daňové odpisy investic do snižování energetické a emisní náročnosti by mohly (nejen) s tímto problémem pomoci. Od roku 2024 platí rychlejší odpisy nekoncepčně pouze pro bezemisní vozidla, chybí však podpora na úspornější a produktivní stroje nebo čerpadla a energeticky šetrnou výstavbu a rekonstrukce. Dobře zacílené rychlejší odpisy mohou pomoci i se zvýšením produktivity firem v Česku a motivovat nadnárodní společnosti k investicím, a tím zmírnit odliv zisků.

Graf: Naše ekonomika je nadprůměrně energeticky náročná i v porovnání s průměrem zemí V4

Podle nejnovějších odhadů je až 40 % globálních zisků velkých nadnárodních společností přesouváno do daňových rájů. To narušuje férovost korporátního daňového systému, znevýhodňuje menší domácí inovativní firmy a vede k nižším daňovým příjmům a k odlivu hodnoty z Česka. Jen na dani z příjmů právnických osob od velkých nadnárodních firem Česko dle odhadů každoročně přichází o 6–11 % výnosů DPPO, tedy až 40 mld. Kč, a to bez započtení ušlých reinvestic.

OECD a G20 představily v roce 2013 tzv. BEPS Action Plan, který stanovil 15 opatření proti erozi daňového základu a přesouvání zisků. Implementace těchto opatření probíhá od roku 2016, dopady na přesouvání zisků však byly zatím jen velmi omezené. Dle vlastních odhadů Centra veřejných financí se ziskovost firem v daňových rájích na jednoho zaměstnance sice mírně snížila a jejich efektivní zdanění vzrostlo, avšak země, kde probíhají reálné výrobní a administrativní činnosti (včetně Česka), z toho neprofitovaly – jejich ziskovost se nezměnila či dokonce snížila a přesuny zisků pokračují, jen v jiné struktuře a do jiných daňových rájů.

Graf: Navzdory nedávnému zlepšení je zdanění zisku firem v daňových rájích stále výrazně nižší než v zemích, kde mají pobočku a tvoří hodnotu

Daňový systém motivuje k inovacím a investicím

Navrhované kroky mají jeden společný cíl: podpořit transformaci české ekonomiky směrem k vyšší přidané hodnotě s ohledem na napjaté veřejné rozpočty. Smyslem je motivovat firmy ke smysluplným investicím do technologií, dekarbonizace a výzkumu a vývoje (VaV) – a zároveň zajistit férovější podmínky.

Řešení 1: Rychlejší daňové odpisování vybraných investic

Zavedení rychlejších až okamžitých odpisů lze v podstatě chápat jako bezúročnou půjčku státu firmám skrze daňový systém, které může pomoci:

  • zvýšit inovativnost a produktivitu firem,
  • rychlejšímu snižování energetické a emisní náročnosti ekonomiky díky včasným a větším investicím soukromého sektoru v této oblasti.

Jak fungují daňové odpisy

Jde o postupné uplatňování pořizovací ceny hmotného a nehmotného majetku do daňově uznatelných nákladů během jeho používání. Slouží k rozložení nákladů na pořízení majetku do více zdaňovacích období podle stanovených odpisových skupin a sazeb. Cílem je zohlednit opotřebení majetku při výpočtu základu daně z příjmů, nikoli stanovit jeho aktuální tržní hodnotu. Různé typy majetku se daňově odepisují podle definovaných skupin v horizontu od dvou let (v případě bezemisního automobilu) do padesáti let (např. v případě budovy hotelu). Pokud bychom dobu daňového odpisování zkrátili oproti současnému nastavení (např. umožnili firmám odepsat vybrané investice v plné výši v prvním roce), motivovali bychom tím firmy k vyšším investicím. Čím dříve firma bude moct daňově odepsat náklad investice, tím menší část z této částky stihne znehodnotit inflace. Navíc pro firmy je preferované mít prostředky dostupné hned, protože je mohou zhodnotit, nebo s nimi jinak operovat ve svém cashflow operovat.

Navrhujeme zavést okamžité odpisování pro stroje a zařízení. V současnosti firmy musí stroje a zařízení odepisovat 3–10 let. Pro stát by zavedení okamžitých odpisů u strojů, zařízení a nehmotného majetku znamenalo dlouhodobý náklad ve formě hodnoty později vybraných daní ve výši zhruba 4,7 mld. Kč ročně (zvyšující se v čase spolu s růstem investic). K tomu je třeba přičíst dočasné náklady - souběh dobíhajících starých odpisů a rychlý nárůst nových odpisů by způsobily dočasný výpadek ve výběru daně z příjmu právnických osob ve výši 16,6 mld. Kč ročně (průměrně v prvních 10 letech, poté je tento náklad nulový).

Nákladnost rychlejšího odpisování by se vyrovnalo zvýšením sazby daně z příjmu právnických osob. Zvýšení sazby z 21 % na 22 % by mohlo přinést zhruba 8,7 mld. Kč ročně. Sazba je u nás i po nedávném zvýšení na 21 % stále konkurenceschopná v rámci zemí OECD. Průměr OECD se držel mezi lety 2018 a 2023 na 24 %. Pro srovnání Spojené království zvýšilo v roce 2023 spolu se zavedením okamžitého odpisování daňovou sazbu o 6 procentních bodů.

Spolu se zvýšením sazby daně by se příjmy veřejného rozpočtu z daně z příjmu právnických osob snížily o 12,6 mld. Kč ročně v prvních deseti letech. Systém by však byl více nakloněn investujícím firmám - odhadujeme nárůst investic o cca 35,7 mld. Kč ročně.

Po vzoru Velké Británie může být ekonomicky velmi smysluplné zavést ještě štědřejší odpisovou politiku (např. rozšířit opatření i na energeticky šetrné budovy) a zároveň zvýšit sazbu o více než 1 p. b.

Řešení 2: Podpora výzkumu a vývoje v menších domácích firmách skrze daňový bonus za výzkum

Je potřeba zaměřit pozornost na rozvoj výzkumu a vývoje domácích firem. Kromě aktuální podpory výzkumu a vývoje primárně ve velkých firmách (skrze daňové odpočty i přímé dotace) se zaměřme i na menší domácí firmy, které mohou být nositeli inovativnosti a ziskovosti české ekonomiky a u kterých není riziko přesunu vlastnictví patentů do zahraničí tak vysoké jako u velkých korporací. Letošní změny zákona a novelizace jdou dobrým směrem, měly by však jít dál ve zvýšení atraktivnosti odpočtů pro menší a mladé firmy.

Doporučujeme nastavit daňové odpočty na výzkum a vývoj tak, aby mohly jít do daňového bonusu. Zavedení daňového bonusu v Česku po vzoru řady zemí OECD by bylo motivující pro menší inovující firmy, které jsou na začátku svého podnikání často v daňové ztrátě a které čekají na návratnost svých investic do výzkumu a inovací často roky. Výzkumy přitom ukazují, že právě u těchto firem je veřejná podpora pro VaV nejefektivnější. Kromě ekonomické atraktivity je dále nezbytné pro firmy zlepšovat proces uznávání projektů.

Řešení 3: Efektivnější potírání přesunů zisků do daňových rájů

Přesuny zisků do daňových rájů (vč. několika zemí v Evropě) jsou komplexní mezinárodní problém. Česko v něm však může zastávat silné postoje a razantně proaktivně podporovat další koordinovaný mezinárodní postup, například při zefektivňování pravidel globální minimální daně (GMT). Je v zájmu Česka – a v zájmu většiny zemí světa – o to usilovat. Vedle toho může Česko dále usilovat o efektivní identifikaci konkrétních případů nekalých praktik.

Moje reforma

Jaké řešení pro firemní investice byste zvolili ve své vlastní reformě?

Další změna? Zdanění nemovitostí motivující pronajímat a stavět

Jdu na 4. část návrhu

Studie

Zajímá Vás tato část návrhu ve větším detailu? Popisujeme v kapitole 5 studie k celkové reformě. Stahujte jako PDF.

Chytřejší daně – celková reforma
Studie_Chytrejsi_dane.pdf2 MB