1Nižší zdanění zaměstnanců
Nízkopříjmoví zaměstnanci odvádí více než v zahraničí. Snížení zátěže by v našem návrhu vyšlo na 40 mld. Kč, vrátilo by se ale na silnějším trhu práce i stabilnějším finančním zázemí pro domácnosti.
To nejdůležitější
Česko hodně daní (nízkopříjmové) zaměstnance
Česko získává více než polovinu příjmů ze zdanění práce. I nízkopříjmoví odvádí státu 35 až 40 % z nákladů práce. To je evropský nadstandard.
Proč je to problém?
- Posiluje to šedou ekonomiku i chudobu
- Demotivuje rodiče s malými dětmi a nízkopříjmové k návratu do práce
- Škrtí kupní sílu a vede k poklesu spotřeby domácností
Navrhujeme snížení většině zaměstnanců. Jak?
- Zvýšit slevu na poplatníka na první a druhé dítě
- Zavést dodatečnou vyšší slevu na dítě do 3 let, která nahradí slevu na nepracující manželku
- Umožnit slevy vyčerpat v bonusu a pravidelně je zvyšovat s růstem průměrné mzdy
Navrhujeme snížení většině zaměstnanců. Jak?
- Dále navrhujeme omezit nesystémové slevy a výjimky, například odpočty hypotečních úroků z daně a strop sociálního pojistného
Jaké to bude mít dopady?
- Polepšila by si drtivá většina zaměstnanců
- Silnější pracovní trh, pomoc samoživitelkám, omezení chudoby i rozvoj regionů
- Státní rozpočet by to stálo 40 mld. Kč
Jaké řešení pro zaměstnance byste zvolili ve své vlastní reformě?
Zajímá vás méně zatěžující zdanění zaměstnanců detailněji?
Taky můžete jít v průvodci dál
Jdu na 2. část návrhuPráci daníme příliš
Zaměstnanec s částečným úvazkem v Česku odvádí až 41 % z nákladů práce. V západní Evropě průměrně jen 27 %. Rozdíl panuje i mezi nízkopříjmovými s celým úvazkem. Můžou za to vysoké sazby na pojištění, na které se nevztahují daňové odpočty a slevy.
Zdanění nízkopříjmových zaměstnanců v Česku navíc nenápadně roste. Zastarává hodnota slevy na první dítě a na poplatníka, zatímco mzdy rostou.
Vysoké zatížení nízkopříjmových má několik negativních důsledků
- Omezuje motivace k práci. Vysoké zdanění motivuje k práci v šedé ekonomice, švarcsystému, pobírání dávek či pracovní neaktivitě. Omezuje i rozvoj firem, které mají vysoké náklady na práci. Ekonomika tak přichází o pracující a stát o výběr odvodů.
- Snižuje kupní sílu. Nízkopříjmoví vrací většinu peněz obratem do ekonomiky. Zvýšení čisté mzdy by proto pomohlo se stagnací posledních let. Většina z dodatečné kupní síly by zůstala v chudších regionech Česka, což by podpořilo lokální služby a ekonomiku.
- Posiluje chudobu. Třetina všech domácností ze svých měsíčních příjmů nic neušetří, ukazuje náš výzkum Život k nezaplacení. Finanční tíseň zhoršuje duševní zdraví, zdravotní systém, produktivitu i vzdělávání dětí.
Stát dnes vysoké zdanění práce částečně kompenzuje dávkami. Nárok na ně má většina domácností z dolní pětiny pracujících, s novou superdávkou se může reálné čerpání dávek ještě zvýšit. Stát složitě a neefektivně přerozděluje peníze. Přitom by mohl jen snížit odvody z práce.
Navrhujeme reformu inspirovanou i Reaganem
Snížení zdanění nízkopříjmovým
- Zvýšit slevu na poplatníka z cca 31 tisíc až na 42 tisíc Kč ročně. Výše této slevy by se snižovala pro pracující s nadprůměrným příjmem. Inspirací pro navrhovanou reformu je americký Earned Income Tax Credit (EITC), který formou daňové slevy a bonusu snižuje zdanění nízkopříjmovým pracujícím.
- Zvýšit slevu na první dítě na cca 25 tisíc Kč a sladit slevy na další děti na tuto hodnotu.
- Zavést dodatečnou slevu na děti do tří let, u kterých mají rodiče nejvyšší omezení možnosti pracovat. Navrhujeme naopak zrušit slevu na nepracující/ho manžela/ku, která demotivuje od návratu do práce.
- Umožnit nízkopříjmovým, lidem na částečném úvazku či vracejícím se na trh práce lépe vyčerpat základní slevy. To by dovolil daňový bonus ze slevy na poplatníka a zrušení současné podmínky pro čerpání bonusu na děti. Daňové bonusy by byly limitované odvedeným sociálním a zdravotním pojištěním tak, aby nikdo od státu v bonusu nedostal více, než odvedl ze své práce.
- Automaticky valorizovat základní slevy dle růstu mezd.
Systemizace dalších prvků zdanění zaměstnanců
- Zrušit selektivně čerpatelnou slevu na hypotéku či ji reformovat, aby podporovala jen nízko- a středněpříjmové prvovlastníky nemovitostí.
- Omezit další nesystémové prvky selektivně podporující hlavně vysokopříjmové, například lépe nastavit limit sociálního pojištění.
Méně chudoby, silnější trh práce
Menší daňové zatížení podpoří i růst menších firem a celkový trh práce. Reforma by motivovala až 57 tisíc lidí k participaci na formálním trhu práce - někteří, jako jsou matky, by se na něj vrátili dřívě, jiní by přešli na hlavní pracovní poměr z přivýdělků (např. dohody) či z šedé ekonomiky. Trvání efektu vyšších slev by zajistila automatická valorizace.
„Menší zdanění nízkopříjmových považujeme veskrze pozitivní pro dlouhodobý ekonomický růst. Nejde jen o přímočarou motivaci k práci, ale zejména o motivaci k legální práci, což by navíc posílilo nejchudší regiony.“

Snížení zdanění částečných úvazků a vyšší sleva na děti do tří let (místo slevy na nepracující/ho manžela/ku) by zlepšila podmínky pro rodiny. Návrat rodičů do práce, v Česku zejména žen, by pro ně byl výhodnější než dosud, protože by druhý z partnerů nepřišel o žádnou slevu.
„Reforma přináší modernější přístup k podpoře rodin s malými dětmi – zvyšuje daňovou slevu na dítě do tří let věku místo současné slevy na manžela/lku s nízkými příjmy, která často prodlužuje absenci matek na trhu práce. Opatření může jejich situaci zlepšit a podpořit tak udržitelný ekonomický růst.“

Dopady v číslech
Návrh snižuje většině zaměstnanců. Nejvíc by danění kleslo u spodní nízkopříjmovým zaměstnancům, mezi něž často patří lidé s částečnými úvazky.
Státní rozpočet by reforma vyšla na 40 mld. Kč ročně, což bere v potaz i dopad reformy na OSVČ (42 mld. Kč po zahrnutí interakcí reformy zdanění zaměstnanců a OSVČ). Část se vrátí ve vyšších odvodech a spotřebních daních a nižším čerpání dávek. Propad příjmů lze nahradit ekonomicky méně škodlivými daněmi, jako jsou spotřební či majetkové daně. Daňový mix musíme řešit v celku.
Moje reforma
Jaké řešení pro zaměstnance byste zvolili ve své vlastní reformě?
Další změna? Rovnější zdanění OSVČ
Jdu na 2. část návrhuStudie
Zajímá Vás tato část návrhu ve větším detailu? Popisujeme v kapitole 2 studie k celkové reformě. Stahujte jako PDF.